Skogis granar! – Jägmästarnas förening

Skogis granar!

Idag, 14 december, drar försäljningen igång igen. För 54:e året i rad säljer jägmästarstudenter julgranar i kungliga huvudstaden. I år är det kurs 15/20 som tar över stafettpinnen och för traditionen vidare.

På nio dagar kommer de 26 studenter som på olika sätt deltar i försäljningen förhoppningsvis sälja slut på lagret av 2000 granar till Stockholmare som vill ha en Svensk kvalitetsgran.

En stockholmsfamilj som väljer Skogis granar är kungafamiljen. Torsdag 14 december sker traditionsenlig leverans.

Ludvig Essebro, informationsansvarig för Skogis granar, berättar att storsäljaren är den klassiska rödgranen medan den verklige julgranskännaren väljer en kungsgran.

Alla jägmästare har såklart sina egna knep för att julgranen ska hålla sig grön och fin långt efter trettonhelgen. För dig som mot förmodan inte har din egen huskur för frisk julgran ger Ludvig Essebro följande tips. ”För att granen ska hålla sig fin länge rekommenderar vi att man tar in granen i exempelvis garaget för att inte chocka granen genom att utsätta den för rumstemperatur direkt. På detta sätt acklimatiserar sig granen på ett bra sätt. Sedan är det bara att ge den rikligt med vatten och en gnutta kärlek under resten av juletiden.”

Julgransförsäljningen är ett starkt minne från studietiden för många jägmästare. Skogshistoriska sällskapet har samlat några minnen ur granförsäljningens historia i ett särtryck från sin Årsskrift 2017. Det kan du läsa om här.

Är du i Stockholm under kommande dagar, ta en sväng förbi något av skogisarnas försäljningsställen och säg hej (och köp en gran, jägmästare har inte plastgran)!

Lycka till med försäljningen önskar vi i Jägmästarnas förening!

>>>www.skogisgranar.se

Ansvariga för årets julgransförsäljning. Från vänster: Ludvig Essebro, Jon Nordström, Viktor Wasell, Christian Syk, Sanna-Maja Breiman Wistbacka, Gunnar Boglind, Ellen Bergvall, Erik Westin